Скочи на садржај

EVANGELIČKA CRKVA/BITEF TEATAR

Evangelička crkva/Bitef teatar nalaz se na Skveru Mire Trailović 1 pored Bajlonijeve pijace.

ISTORIJAT

Kneževina Srbija je još 1853. godine donela ukaz kojim se regulišu odnosi i verska prava nepravoslavnih hrišćana (luterana i kalvinista). Ovaj ukaz se odnosio pre svega na status Nemaca u Kneževini Srbiji. Ubrzo je osnovana je Beogradska protestantska opština. Prema popisu iz 1931. godine, u Beogradu je živelo 10.471 stanovnika nemačke nacionalne manjine, koji su uglavnom bili protestanti.

Knez Mihailo je na inicijativu pruskog konzula, protestantskim vernicima dao na korišćenje kapelu u Ulici Vuka Karadžića 7, koja je prvobitno bila podignuta za potrebe katoličke zajednice u Beogradu.

Formiranjem Kraljevine Srba, Hrvata i Slovenaca, Beograd je postao prestonica višenacionalne i višekonfesionalne države, u kojem su živeli vernici različitih vera, među njima i protestanti.

Temelji nove Evangeličke crkve svečano su osvećeni 20. oktobra 1940. godine u prisustvu brojnih Beograđana, a gradnja je završena 1943. godine.

Nakon Drugog svetskog rata, zbog saradnje sa okupacionim vlastima, crkvenom savezu Nemačke evangeličke crkve konfiskovana je imovina, i otežan rad.
Konfiskovana crkvena zgrada menjala je često svoju namenu i služila potrebama različitih institucija: u objektu izvesno vreme bio smešten Arhiv Jugoslavije, potom su smeštene stolarske radionice pozorišta „Boško Buha“, jedan deo zgrade bio je sedište redakcije novinske agencije Tanjug,
a jedan deo je dat na upotrebu staroj rimokatoličkoj crkvi u Beogradu.

Sredinom 1980-tih, donata je odluku da objekat bude adaptiran za potrebe pozorišta. Na osnovu ove odluke crkva je uspešno adaptiran za potrebe Bitef teatra.

IZGLED

Objekat je izgrađen po ideji nemačkog arhitekte Ota Bartninga (1883-1959), vodećeg arhitekte evangelističkih crkava u Evropi u stilu nemačkog ekspresionizma. Projekat je  izveo arhitekta Valerij Staševski 1940.godine.


Crkva se, u skladu sa protestantskim načelima, odlikuje jednostavnošćuspoljašnjeg izgleda. Unutrašnji raspored u obliku nepravilnog trougla bio uslovljen veličinom parcele. Izrazita vertikalnost potencirana je izborom materijala od smeđe opeke, koja dodatno naglašava ekspresionističku formu zašiljenom kulom na čijem vrhu se izdiže krst.

 

Pripremila: Mina Novaković