GDE SE NALAZI?
Blokovi 7 i 7a, popularno se zovu Paviljoni, a nalaze se između ulica: Maršala Tolbuhina, Jerneja Kopitara, Tošinog bunara i Otona Župančiča .
ISTORIJAT
Početak izgradnje stanova u Novom Beogradu, počinje 1949. godine na Tošinom bunaru. Urbanistički plan radničkih paviljona uradio je arhitekta Vido Vrbanić. Nekada je ovaj deo grada (blok 7 i 7a) pripadao mesnoj zajedinici Pionir. U izgradnji ovog bloka učestvovale su omadinske radne brigade na radnim akcijama koje su bile oblik kolektivnog društvenog angažamana mladih tokom obnove zemlje posle Drugog svetskog rata. Upravo zato je 11. april obeležavan kao dan ove mesne zajednice, jer je tada zvanično počela izgradnja Novog Beograda u posleratnoj Jugoslaviji.
Blok 7a počeo je da se gradi 1949. Blok 7, koji se nalazi u produžetku, je građen ranih pedestih godina i najveći broj zgrada je završen 1955/56. godine. U ovom bloku je sagrađena 1964. godine i osnovna škola Žikica Jovanović Španac, danas OŠ Nadežda Petrović.
Posebno važan trenutak za ovaj blok predstavlja izgradnja najvažnije medicinske institucije na Novom Beogradu -Instituta za majku i dete. Zdravstvena ustanova Centar za majku i dete je osnovan još 1950. a jednospratna zgrada sagrađena je 1959. godine. Arhitekta ovog dela današnjeg Instituta bila je Aleksandra Nešić. Proširenje Instituta usledilo je 1974. godine kada je sagrađena nova trinaestospratna zgrada. Ovde su se lečile generacije mladih Beograđana, a okolina Instituta postala je mesto gde su se hiljade roditelja, iz cele bivše Jugoslavije, sa svojom decom okupljali u iščekivanju ozdravljenja.
Ovaj deo Novog Beograda je u popularnoj kulturi poznat po tome što se radnja filma „Rane“ odvija u tzv. Paviljonima.
IZGLED
Blok se gradio u periodu 1949-1956. kada je Jugoslavija posle razilaženja sa SSSR-om počela da se okreće zapadnim kulturnim modelima. Iako su stambene zgrade projektovane bez visokih estetskih zahteva, one imaju odlike modernizma sa jakom socijalnom komponentnom u skladu sa prilikama posleratnog socijalističkog društva. Urbanističkim planom je bilo predviđeno da slobodne površine zahvataju oko 65-70% ukupnog prostora, što je donekle i danas vidljivo u bogatoj vegetaciji. Ukupno je bilo sagrađeno 47 paviljona, tj. stambenih zgrada. U južnom delu je tokom 80ih godina sagrađen centar mesne zajednice, prostor koji danas koriste različite firme.
Blok 7a koji je nešto stariji karakteriše nešto niži kvalitet građevinskih materijala, skroman estetski izgled u skladu sa uslovima koji su vladali posle Drugog svetskog rata. Budući da su zgrade zapravo tipski projektovane, sličan model zgrada nalazi se širom grada, kao i na prostoru bivše Jugoslavije.
Početkom pedestih počinje gradnja zgrada u susednom Bloku 7, koje su završene 1955/56 godine. S obzirom da nastaju u drugačijim istorijskim prilikama, ovaj blok ima bolji kvalitet zgrada i viši estetski nivo. Posleratni modernizam ovde je počeo da se ispoljava kroz gradnju višespratnih zgrada koje su spolja imale zanimljiviju obradu fasada koja se vidi u ritmu balkona, ulaznih kapija, a veće celine slobodnog prostora omogućile su obilje zelenila koje je doprinelo prijatnijem utisku prostora.
Kasnije je podignuta i zgrade osnovne škole Nadežda Petrović, ali i niz zgrada po obodu bloka.
Zgrada Instituta za majku i dete predstavlja najvažniju tačku ovog bloka, zbog svoje zdravstvene uloge, kao i zbog izgleda koji je u skladu sa internacionalnim stilom u arhitekturi. Projekat Instituta delo je arhitekte Slavka Vuleševića iz 1975. godine.
Park unutar Instituta ukrašen je brojnim skulpturama stilizovanih životininjskih i ljudskih oblika.
Brojni grafiti specifičnog monohromatskog stila nalaze se na zgradama "Paviljona".Oni predstavljaju različite interpretacije ili scene iz stipova ili popularne kulture.
Kao i u drugim delovima Novog Beograda i ovde se nalazi nekoliko komemorativnoh murala, pa se tako uškolskom dvorišu i u neposrednoj blizini škole Nadežda Petrović nalazi murali priminulih navijača Partizana.
U dvorištu Paviljona nedavno je podignuta bista posvećena lokalnom slikaru Pavlu Nikitoviću Niku.